חיי חופש

ונשמרתם לנפשותכם

יום שישי; הסידורים כבר מאחורי רק עוד אחד חביב נותר; היום אני מוציא את דניאל נכדתי מהגן .

יחד עם אמהות אבות וסבתות אחרים אני ממתין לפתיחת השער. כשאני נכנס דניאל מקבלת אותי בשמחה אנו אוספים את חפציה וכבר לאחר מספר צעדים היא מבקשת שאשא אותה על ידי.

 

היום חם. בשביל, בדרך לרכב, עוצרת אותי אישה חבושת שביס ותוחבת לידי נר שבת ועלון עם קשקושים על שמירת השבת שנועד לילדים. שאני דוחה את המתת דניאל מושיטה את ידה לקבל את הנרות שהאישה ,כמעט בכוח דוחפת לידה, דניאל; מסתבר כבר רגילה לקבלם מדי יום שישי – טכס שכזה.
 שאלתי ,האם היא שעומדת כאן בפתח הגן, מוכנה לכך שאעמוד ואחלק לילדיה בפתח בית ספרם עלון המזמינם לנסיעה לים בשבת, אינה זוכה לתגובה.

רצה המקרה ושני סרטים מצוינים שראיתי לאחרונה חידדו עוד יותר את השאלה ששאלתי את המיסיונרית הנ"ל .

בסרט הראשון ויהי חושך ויהי אור על זמר חרדי יוצא בשאלה , צפיתי בטלביזיה; את השני, סוררת ,ראיתי בפסטיבל סרטי נשים ברחובות – סרט המציג סיפור יוצא דופן יותר של שתי חוזרות בשאלה מבני ברק האחת עוסקת בצילום והשנייה בלוגרית.

שני הסרטים חזקים ומומלצים, ומעוררים בראשי את התהייה מי הוא "תינוק שנשבה".

 האם אלו אנחנו החילונים אלו מאיתנו שלא יודעים דבר על היהדות וחובה על החבדניקים ודומיהם להאיר את עינינו?

ושמא אלו הם העוללים והטף החרדים שאינם יודעים דבר מלבד מה שמלעיטים אותם בתוך החומות ולכן אולי גם אנחנו חייבים להאיר את עיניהם ולהדריכם לעולם הקשה של "חיי חופש"?

גדרות

מה היה שם במאה ה 19 ואחר כך בתחילת המאה העשרים שהביא בני נוער שגדלו ב"חדר" לעזוב מסורת הוריהם לנהות אחר ספרים ורעיונות אסורים.

בחלל האוויר של אז נישאו הרעיונות של קומוניזם סוציאליזם ציונות ואוירה משכרת של בני נוער בתנועות הנוער בנים ובנות יחד , מי יוכל לעמוד מול כל אלה.

ואכן אלפי בני נער נהו אחריהם וחלקם אף הגיע לארץ והיה ממקימיה.

חברי בני דורי ואנכי לכולנו היו סבים וסבתות עוטי שטריימל וקפוטה , והנה כאן ובחצרניו מתחדש לו הגטו היהודי , חרדים עוטי שחורים מתבדלים ומגביהים את החומות מסביבם דואגים שבשום אופן לא ייחשף הנוער שלהם לפיתויים זרים.

איסורים חמורים על חשיפה לתקשורת ולחינוך הכללי , הימנעות משרות בצבא, הכוונת הנוער למסגרות סגורות הרמטית של הישיבות שלהם, כל אלו מייצרים מחסום בלתי עביר כמעט לחלוטין.

מנגד החלשות קסמן של הרעיונות ה"גדולים" ועלית סימני השאלה כמעט בכל נושא שעל הפרק בחברה החילונית הקטין לחלוטין את .אטרקטיביות ולפיכך את כוח המשיכה אל החוץ של הנער החרדי. ומה שנשאר מכל אלא הינו ההשתוקקות למין , וגם כאן, חובת ה"צניעות" שגברה עד למאוד בחוגי החרדים מתוך הבנה לעד כמה חזק היצר, מקטינה מאוד את האפשרויות לחרדי המתלבט.

מהפרדה בן נערים ונערות שלא הייתה קיימת קודם לכן בבתי ספר ממלכתיים דתיים דרך הפרדה בתנועות הנוער הדתיות ודרך ההפרדה הנהוגה באוטובוסים של הציבור החרדי וכלה בהקצאת מדרכות נפרדות לנשים וגברים בחוצות מאה שערים בחג שמחת תורה האחרון.

אירן כבר כאן. לעיתים נדמה שהבורקה והרעלה של הנשים האיסלמיות באירן הינן שלב מתקדם יותר של ההפרדה שנוקט הציבור החרדי היהודי.

למה לסבך את המצב ; במקום לדרוש מהאישה כיסוי ראש ופאה בלבד ובנוסף לבצע הפרדות ולייצר איסורים מלהביט בה  , מוטב לעטוף את האישה כולה בסמרטוט שחור להתיר לה חרך הצצה צר מתוך מרתף אישי שילך עימה ברשות הרבים ,ובא לציון גואל . בהחלט פשוט הרבה יותר.

חיי חופש life of freedom\

מכיוון שצביונה החילוני של מדינת ישראל , הידרדר; בעוונותינו בגלל רפיסותם של מנהיגינו החילוניים שנבחרו על ידינו בהכרה מלאה .

ומכיוון ששיעור הילודה הקטן בחברה החילונית לעומת זו החרדית . הרי שהפוטנציאל היחיד לגידול משמעותי של האוכלוסייה החילונית היהודית ,וכן יש דבר כזה,הינם החרדים, או יותר נכון אלו מהם שיצאו בשאלה; ממש כמו בראשית המאה שעברה (ראה כאן בוויקי על מושג זה).

מאה שלמה עברה בינתיים; ייתכן שבשל כבר הזמן.

אין ספק; היוצאים בשאלה פופולאריים יותר, חלקם "מותגים" ,סלבריטאים, שהתקשורת מלטפת בערגה מסוימת. זה מה שנכון עכשיו באפנת ה"רוחניות" , גם "רוחני" וגם "משלנו" .באותה דרגה  של הקבליסטים החדשים ואסתר\מדונה בראשם.
בניגוד לרדיפת הממסד את המיסיון ואת הכתות השונות, היוצאים בשאלה נהנים כאמור מאהדה ציבורית וכמובן מתמיכות נפשיות וכלכליות של הציבור הדתי.

החזרה בשאלה אינה נחשפת וקשה הרבה יותר ברמה האישית. מרבית היוצאים בשאלה סובלים מנידוי ממשפחתם וקהילתם, הציבור החילוני אדיש להם למעט מספר עמותת הפועלות בתחום זה בישראל שהן הל"ל ודרור,  והם עצמם מגיעים ללא תמיכה כלכלית וללא כישורים שיאפשרו להם להתפרנס בחברה החילונית.

למרות כל אלו התנועה של חרדים קיימת בשוליים, כתהליך שבו אח חוזר בשאלה גורף עימו מספר אחים נוסף . בדרך כלל אנשים אלו מתרחקים מפרסום ולכן לא ברור הקף התופעה. אין לי ספק שהיא קיימת במספרים משמעותיים אך לא מספיק ולא מתוך הליבה – החסידים גור וישניץ לובביץ נחמנים ואחרים המתנגדים הליטאים ואף נטורי קרתא – כן כולם חייבים לספק חילוניים למכביר.

זה זמן שאני תר אחרי דרך  שתגביר בצורה משמעותית את התהליך של חזרה בשאלה בקרב הנוער והחרדים בתחילת דרכם הרבה מעבר לקיים היום, וטרם העליתי דרך פעולה נאותה.

גם בשיחות שניהלתי עם חברי לא הצלחתי למצוא דרך כזו .

בעיקרו פעולת העמותות הקיימות והמסייעות שצוינו להלן מתמצה בסיוע לאותם אלו שכבר הגיעו להחלטה .ואילו מטרת תהליך זה לרתום לפעולה אקטיבית חלקים מהציבור החילוני ולייצר תנועה רחבה יותר של יציאה בשאלה.

למרות שהנושא טרם התגבש במוחי אני מתווה כאן טיוטא ראשונית לתהליך , שיקרא להלן,

חיי חופש-עקרונות

  1. התאמה – התהליך כולו יתנהל במספר מישורים ובתאום מלא וחייב לפנות לציבורים שונים בצורה שונה כך למשל נוער שעיקר רצונו ל"צאת" נובע ממתח מיני שונה מנוער שתהיותיו לגבי צוויים דתיים באים ממקור שכלתני . נוער שנמצא במצוקה מחמת קשיי לימוד בישיבות חייב גישה שונה מנוער שחי במסגרת משפחתית מתעללת ולכולם כמובן העלאת סף המודעות והסקרנות תעזור.
  2. פעולה בעומק – פעולה בעומק השטח של יחידת "מסתערבים" או יותר נכון "מִסְתַחְרֶדִים" שתתבסס על יוצאים בשאלה שבקיאים בחומר וקיבלו הכשרה מתאימה ויפעלו בתוך קהל היעד.
    הגברת "נוכחות חילונית" במעוזים הדתיים מעין התנחלויות של נוער בדירות שיקנו או יישכרו בתוככי שכונות חרדיות בירושלים בני ברק כפר חב"ד ודומיהם.
  3. פעולות בהיקף – במעגל החיצוני הקרוב לחוגי הנוער תתבסס הפעילות על פעילים שיפיצו חומר נגיש לתלמידים חרדיים בסגנון של לחימה פסיכולוגית.
     החל בפיזור עלונים בשכונות ובישיבות וכלה בחלוקה של מקלטי רדיו ונגני USB זעירים לתלמידים שיוכלו להסתירם מחד ולהיחשף להרצאות מתאימות שיוכנו עבורם.
  4. תמיכה ציבורית – במעגל החיצוני תמיכה כלכלית ונפשית ליוצאים בעזרת ארגונים קיימים מסוג של אמת הקמת תחנת רדיו ייעודית לנושא והעלאת המודעות הציבורית לחשיבות "חיי חופש" .
  5. תאום וחקיקה – התאום של כל הנושאים הללו חייב להיות במקום אחד. עמותה ציבורית חזקה (עמותת חיי חופש), שתגייס תקציבים מתומכים בציבור החילוני בארץ ובחול ואף תייצר לובי פוליטי בין חברי הכנסת החילוניים למניעת חקיקה דתית עידוד וזירוז החוקה ושינויים נדרשים להשבת צה"ל לצבא העם, קרי קעקוע חוק טל.
    רצוי מאוד שהתהליך לא יופקר למטרותיהן הפוליטיות של מפלגות בישראל אך המפלגות ויותר מכך חברי הכנסת יבחנו על תמיכתם בנושא – כדוגמת לובי חברתי או לובי של נאמני א"י.

בנפשנו הדבר. הצעות ורעיונות לשיפור יתקבלו בברכה.

 

הערה– חלק מהמונחים שאולים מהעולם הצבאי וחבל שכך, פשוט לא מצאתי אחרים במקומם.
למרות זאת אין כאן שום כוונה לפעילות כופה או מלחמתית. כשם שכל ציבור בתוך העם הזה מנסה לחיות את חייו ולשכנע את האחר בצדקתו במסגרת החיים הדמוקרטיים המשותפים כך זכותו ואולי גם חובתו של הציבור החילוני לפעול ביתר שאת גם בתחום זה, לפחות באותה מתכונת שפועלים בה חלקים מהציבור החרדי. 

 

הקבוצה ב Facebook

 

אודות sgoder
Curious

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: